Jak si vychovat dobrého baristu?

Dobrý barista není jen člověk, který vám připraví skvělou kávu. Je to také někdo, za kým se zákazníci vrací popovídat si, kdo vytváří atmosféru podniku, ale také ten, kdo plní vámi zadané úkoly. Jak si takového člověka vychovat? To nejdůležitější máte ve svých rukou vy…

Začněte s vášní

Vášeň je často skloňovaným slovem napříč celým spektrem gastronomických témat. A má to svůj důvod. Tato nehmatatelná ingredience je za mě tím nejdůležitějším prvkem, který vás posune k tomu mít úspěšný byznys. A abychom to neokecávali příliš dlouho. Pokud zaměstnanci, v našem případě baristé, uvidí, s jakou vášní pracujete a přistupujete ke kávě, budete jim vzorem a můžete očekávat podobné jednání také z jejich strany.

Naopak v případě, že nebudete navenek vystupovat jako někdo, komu nesejde na detailech a který k věcem přistupuje “lážo plážo” stylem, vaši lidé to brzy prokouknou a sice budete v jejich očí možná “cool šéf”, se kterým je sranda, ale rozhodně nepočítejte s tím, že udržíte ve vašich zaměstnancích jejich původní nadšení.

barista1

Ovládnutí základů

Baristé musí skvěle zvládnout základy přípravy kávy. Musí přesně vědět, co dělají a proč to dělají. Ano, jedna věc je nastavit ráno mlýnek a kávovar, postupovat například podle stanovené receptury, ale to z vás profíka neudělá.

Váš zaměstnanec je zodpovědný za nejdůležitější produkt ve vašem podniku. Za produkt, který vám vydělává peníze. Nebo by je alespoň vydělávat měl.

Neustále se učíme

Říká se, že žádný učený z nebe nespadl. A opět to platí ze sta procent. Dostanete své baristy do bodu, kdy základy ovládají. Co ale teď? Všichni se učíme a jen tento proces nás může ponechat v módu “už je to dobrý, ale musím ještě zamakat na tom a tom”. Jedině tento mód totiž udrží vaše baristy motivované.

Pokud je váš člověk ve fázi, kdy si myslí, že už umí vše, jde často o problém. Je pak na vašem zvážení, jak v tomto dále postupovat, zda vytyčit nové cíle a vrátit zaměstnanci jiskru do očí, udělat z něj třeba baristu-školitele, nebo se s ním prostě rozloučit.

Barista v baru 

Motivace

Motivaci jsme tu už výše zmínili. A je to jedna z nejzásadnějších věcí. Vaši zaměstnanci by měli vždy směřovat ke konkrétnímu cíli. Můžeme se bavit o tom, zda jde o cíle krátkodobé, nebo dlouhodobé, ale v této fázi je to nejspíš bezpředmětné. Důležité je cíl mít.

Chcete dělat nejlepší kávu ve městě, ve své čtvrti nebo jen v ulici? Tak nastartujte svůj tým. Bavit to bude vás všechny. Už takové kafe děláte? Pak přihlašte svého nejlepšího baristu na soutěž. On bude motivovaný a vašemu byznysu to může přinést jen pozitiva.

barista

Barista je tu pro zákazníky

Téma, které se omílá pořád dokola, ale skutek utek. Z mého pohledu je špatný zákaznický servis stále věc, o které bychom měli mluvit. Osobně se dokonce domnívám, že nastavený vibe, který ve vašem podniku ovlivňuje právě barista, respektive obsluha, je důležitější než samotný produkt.

Dejte lidem zážitek, starejte se o ně. Forma servisu může být různá. Je váš barista oprsklý a rád je středem pozornosti? Využijte toho, nechte ho rozmlouvat s lidmi, udělejte ze zdánlivé slabiny výhodu. Stejně tak můžete pracovat s absolutním introvertem. I ten totiž může poskytnout zákazníkům skvělý zážitek.

Sociální interakce barista a zákazník

Týmová práce a spolupráce

Dobře naladěný kávovar a fajn zákaznický servis nejsou to jediné, co udrží vaši kavárnu v chodu z dlouhodobého hlediska. Týmová práce je v tomto případě zcela nezbytná. Buďte pro svůj tým oporou, podporujte jej, zajímejte se o něj. Zapojujte ho do úkolů, dělejte teambuildingy či jiné společné akce. Tyhle všechny věci napomáhají ke společnému růstu. A sami už jste určitě dávno pochopili, že silný tým je základem každé úspěšné kavárny.

Ještě se neznáme? Ochutnejte Coffeespot!

Dopřejte si nový zážitek s čerstvě praženou kávou.

coffeespot-tym

TIPY na přípravu domácí kávy: