Kavárna a sociální sítě? Najměte si profíka

Že jsou sociální sítě nezbytnou součástí moderního kavárenského průmyslu, není dávno tajemstvím. Některé podniky si tvoří obsah samy, jiní za tuto čím dál náročnější práci platí profesionálům. My jsme si s jedním content specialistou přímo popovídali, tak čtěte dál. 



Tomáš Vejsada úspěšně spravuje sociální sítě gastro podnikům v Praze. Začínal s málem, jak už to bývá, ale zájem o jeho služby se velmi rozrostl a teď už musí některé zakázky odmítat. „Je to těžké, ale musím si za svou prací vždy stát. A je toho čím dál víc. Zvažuji, že k sobě přiberu posily, ale s tím se pojí také dost práce navíc,“ je si vědom 30-ti letý fotograf, v jehož portofoliu jsou například Café Hrnek, Coffee Room nebo Bistro Karel. 


Proč byste měl najmout na Instagram profíka?

"Těch důvodů je hodně. Člověk, co se tím zabývá, používá trošku jinou techniku. Majitelům to ušetří hodně práce a starostí, nemusejí to řešit na denní bázi, což je vlastně potřeba a bere to čím dál víc času,“ říká Vejsada a jedním dechem dodává: „Člověk, co to dělá, by se měl pohybovat ve světě sociálních sítí a nabídnout majiteli obsah, který bude fungovat s přihlédnutím k aktuálním trendům. Které, pokud nejste vyloženě fanda sítí, budete jen těžko stíhat sledovat.“

instagram-foto

Sledujte trendy



Trendy se na Instagramu, ale nově také na stále populárnějším TikToku mění velmi často. A ano, můžete je ignorovat a „jet si to své“, ale pak člověk ze sítí nedostane maximum. Proto je dobré stanovit si priority a vědět, zda se vám investice do viditelnosti v online světě vyplatí, nebo ne. 



Pokud jde o trendy, na Instagramu frčí carousel, což je formát obsahu, který umožňuje zobrazení více obrázků nebo videí v jednom prostoru. „Máte třeba fotku daného produktu a my ho přeneseme pomocí sítí do finální podoby jakoby z více úhlů. Vypadá to dobře,“ vysvětluje Vejsada. 


coffeespot

Ten sice tvrdí, že je důležité sledovat trendy, na druhou stranu by podnik podle jeho slov neměl věci jen slepě kopírovat. „Za mě je naopak důležité umět se odlišit, dělat to jinak. Třeba teď jedou videa a dělají se čím dál kvalitněji. Ale například já se čas od času nebojím použít mobil a udělám video, které na první pohled nepůsobí profesionálně. Jenže takto to má působit jen navenek. Vy to stejně musíte mít dobře nastříhané na hudbu a tak dále,“ je přesvědčený fotograf.

Člověk, který se podniku stará o sítě, by měl být schopný rozpoznat a určit, jakou formou se má daná kavárna, bistro či restaurace ubírat. „Buď jste typ gastro zařízení, které často mění produkty a den ode dne rostete. Pak je to samozřejmě jednodušší, protože se ten obsah zaměří právě na tento fakt. A s tím, jak se celkově posouváte, se posouvá i ten Instagram. Pokud ale naopak máte pořád stejnou nabídku, musím na to zareagovat změnou stylu feedu nebo úpravou komunikace směrem k veřejnosti. Můžete změnit celkovou kompozici fotek, jednou použijete blesk, pak zase přidáte zrnitost. Ta je teď mimochodem také dost trendy.“ 



Instagram jako hlavní platforma pro prezentaci

Zatímco Facebook je v tomto ohledu na stále větším ústupu, TikTok se stává velmi žhavým zbožím. „To je teď další nový trend a myslím si, že by to všichni majitelé podniků ze světa gastronomie měli brát v potaz. Už to není jen o Instagramu. Zajímavé je, že TikTok už je zase přece jen o trochu jiném obsahu,“ doplňuje Vejsada, kterému se nedávno podařilo vytvořit pro klienta videa s dosahem až 15 milionů „views“. 



coffee-room

Třeba vás předchozí řádky přesvědčily a uvažujete o profesionálovi. Pak vás nejspíše bude zajímat i částka, kterou byste člověku z oboru měsíčně platili. „Já to dělám individuálně, vždy se snažím s lidmi domluvit. Je pravda, že v současné době tato práce vyžaduje mnohem více skills než před pár lety, kdy vám stačily hezké fotky na feed. Teď je to mnohem komplexnější a ta cena se odvíjí od frekvence práce, od toho, jak moc chceme do sítí šlapat, jestli jde jen o balíček fotografií nebo komplexní správu účtu s copywritingem a pravidelnými stories.“ 


Závěr

Ať už se rozhodnete jakkoliv, snažte se na věc podívat z více úhlů. Třeba vám někdo takový pomůže k velkému úspěchu. A třeba jste naopak typ podniku, který online prezentaci vůbec nepotřebuje a jen by vám podobná aktivita brala čas a peníze.

Pomůžeme vám s kávou i marketingem

mahr1

Individuální přístup je přesně to, na čem stavíme spolupráci. A baví nás to.

Jiří Mahr

E-mail: mahr@coffeespot.cz

Tel: +420 739 661 020
(8:00 - 17:00 hod.)

Chci COFFEESPOT